Η κουβέντα που έχει στηθεί σε σε φυσικούς χώρους και μέσα δικτύωσης (όπως εδώ) για το ζήτημα της εκλογής της Κωνσταντίνας Κούνεβα στην Ευρωβουλή δείχνει ότι πλέον αντιλαμβανόμαστε τον άνθρωπο αυτό με έναν διττό τρόπο. Η διπλή της υπόσταση έγκειται στην παρουσία της ως φυσικό πρόσωπο αλλά και σε αυτό που αυτό το φυσικό πρόσωπο πλέον αναπαριστά.
Ποια είναι η Κούνεβα; Η προσωπική της ιστορία αναφέρεται σε μία γυναίκα με καταγωγή από τη Βουλγαρία που ήρθε στην Ελλάδα για το άρρωστο παιδί της. Δούλεψε ως καθαρίστρια και δέχθηκε δολοφονική επίθεση από -ακόμα- άγνωστους δράστες ως συνέπεια των συνδικαλιστικών της αγώνων στον εργασιακό της χώρο. Η επίθεση αυτή την έχει αφήσει τώρα με σοβαρού βαθμού αναπηρία. Η αναλυτική ιστορία της εδώ.
Τι συμβολίζει η Κούνεβα; Η Κούνεβα είναι γυναίκα, είναι η μάνα που μόνη της παλεύει για το άρρωστο παιδί της, η Κούνεβα είναι η ξένη, είναι η μετανάστρια, η Κούνεβα είναι η εργάτης, είναι η εκπρόσωπος της κοινωνικής της τάξης, η Κούνεβα είναι όποιος παλεύει για την αξιοπρέπεια και την κοινωνική δικαιοσύνη, όποιος τιμωρείται απάνθρωπα όταν αποκαλύπτει το απάνθρωπο πρόσωπο αυτών που εκμεταλλεύονται τον άνθρωπο. Η Κούνεβα είναι κάθε ένα από τα παραπάνω ξεχωριστά και ταυτόχρονα όλα αυτά μαζί. Στο παραμορφωμένο της από το βιτριόλι πρόσωπο έχει χαραχτεί το σύμβολο της αξιοπρέπειας, της αλληλεγγύης και του αγώνα όλων των από τα κάτω των οποίων η φωνή υπάρχει αλλά δεν ακούγεται.
Υπάρχουν συνεπώς δύο "Κούνεβες". Το υπαρκτό πρόσωπο με την συγκλονιστική προσωπική ιστορία και η Κούνεβα Σύμβολο. Ποια από τις δύο είχαν στο μυαλό τους όσοι πρότειναν την υποψηφιότητά της; Ποια από τις δύο θα εκπροσωπήσει τους Έλληνες στην Ευρωβουλή; Και ποια από τις δύο θα όφειλε να το κάνει;
Το παρακάτω tweet θέτει στη πράξη αυτά τα ερωτήματα:
Θεωρώ ότι ο καθένας θα είναι σε θέση να δώσει μια απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα. Αυτό που θεωρώ περισσότερο ενδιαφέρον και από την απάντηση σε αυτά, είναι να κατανοήσω πώς καθένας από εμάς αντιλαμβάνεται τη συμβολοποίηση της Κούνεβα, και πώς αναλύει αυτή την εμπειρία.
Η δυνατότητα μας να συμβολοποιούμε έχει σαν βασικό χαρακτηριστικό το ότι επιτρέπουμε στο σύμβολο να αντιπροσωπεύει το πρόσωπο και την ίδια στιγμή το σύμβολο να εξακολουθεί ανεξάρτητο, διακριτό από αυτό διατηρώντας τα δικά του ποιοτικά χαρακτηριστικά. Δηλαδή, η συμβολοποίηση της Κούνεβα έχει νόημα όταν το σύμβολο Κούνεβα αντιπροσωπεύει το πρόσωπο Κούνεβα αλλά ταυτόχρονα μπορεί και να στέκει αυτόνομο από το πρόσωπο Κούνεβα διατηρώντας το δικά του χαρακτηριστικά. Για να έχει νόημα η συμβολοποίηση χρειάζεται συνεπώς η διακριτότητα. Και είναι ακριβώς αυτή η διακριτότητα που επιτρέπει στο σύμβολο να χρησιμοποιηθεί δημιουργικά για να απεικονίσει αξίες. Δεδομένης της συμβολοποίησης της Κούνεβα, είναι κρίσιμο για την κοινωνία να είναι στην πνευματική/συναισθηματική θέση να αντιληφθεί πως το σύμβολο Κούνεβα είναι διακριτό από το πρόσωπο Κούνεβα. Και να διαπιστώσει επιπλέον πως το σύμβολο Κούνεβα μπορεί να υπάρξει αυτόνομο, με τα δικά του ποιοτικά χαρακτηριστικά, χωρίς τη παρουσία του προσώπου Κούνεβα ως αναπαραστατικό του συμβόλου.
Η δυνατότητα μας να συμβολοποιούμε έχει σαν βασικό χαρακτηριστικό το ότι επιτρέπουμε στο σύμβολο να αντιπροσωπεύει το πρόσωπο και την ίδια στιγμή το σύμβολο να εξακολουθεί ανεξάρτητο, διακριτό από αυτό διατηρώντας τα δικά του ποιοτικά χαρακτηριστικά. Δηλαδή, η συμβολοποίηση της Κούνεβα έχει νόημα όταν το σύμβολο Κούνεβα αντιπροσωπεύει το πρόσωπο Κούνεβα αλλά ταυτόχρονα μπορεί και να στέκει αυτόνομο από το πρόσωπο Κούνεβα διατηρώντας το δικά του χαρακτηριστικά. Για να έχει νόημα η συμβολοποίηση χρειάζεται συνεπώς η διακριτότητα. Και είναι ακριβώς αυτή η διακριτότητα που επιτρέπει στο σύμβολο να χρησιμοποιηθεί δημιουργικά για να απεικονίσει αξίες. Δεδομένης της συμβολοποίησης της Κούνεβα, είναι κρίσιμο για την κοινωνία να είναι στην πνευματική/συναισθηματική θέση να αντιληφθεί πως το σύμβολο Κούνεβα είναι διακριτό από το πρόσωπο Κούνεβα. Και να διαπιστώσει επιπλέον πως το σύμβολο Κούνεβα μπορεί να υπάρξει αυτόνομο, με τα δικά του ποιοτικά χαρακτηριστικά, χωρίς τη παρουσία του προσώπου Κούνεβα ως αναπαραστατικό του συμβόλου.
Γιατί τη στιγμή που το σύμβολο και η αξία η οποία αυτό συμβολίζει παύουν να είναι διακριτές, η συμβολική του λειτουργία διαλύεται. Η διάλυση της συμβολικής λειτουργίας, παρουσία του προσώπου που αντιπροσωπεύεται στο σύμβολο, αποτελεί κάτι που στη ψυχική σφαίρα είναι επίπονο και εξοντωτικό.
Σε συνάρτηση λοιπόν με το παραπάνω, ακολουθεί το εξής tweet:
Σε αυτό το tweet υπάρχει λεπτή ειρωνεία, υποβόσκουσα πικρία και απογοήτευση. Ο συγγραφέας του δυσανασχετεί φανερά. Η διακριτότητα μεταξύ του συμβόλου Κούνεβα και του προσώπου Κούνεβα έχει εξαλειφτεί και η συνεπακόλουθη πρόσμειξη των δύο "Κούνεβα" προκαλεί τη δυσανεξία.
Θα επιχειρήσω τώρα να το τραβήξω λίγο παραπέρα, αντλώντας στοιχεία από τις θεωρίες της Κλάιν και της Σίγκαλ και παίρνοντας έμπνευση από σκληροπυρηνικές περσόνες των ελληνικών μέσων δικτύωσης. Θα το κάνω για να καταλάβω τι είναι αυτό που οδηγεί μερικούς ανθρώπους στην ωμή βία και πώς η αδυναμία χειρισμού του συμβόλου, του συμβολισθέντος, και της σχέσης μεταξύ αυτών συνδέεται με τη βία αυτή.
Υπάρχουν λοιπόν περιπτώσεις όπου η διακριτότητα μεταξύ συμβόλου και προσώπου πάνω στο οποίο αναπαρίσταται η συμβολοποιημένη ιδέα όχι απλά εξαλείφεται αλλά σύμβολο και πρόσωπο εξισώνονται, ταυτίζονται, γίνονται ένα. Στις περιπτώσεις αυτές ο απαιτούμενος διανοητικός χώρος όπου το σύμβολο, το συμβολισθέν και η εμπειρία της συμβολοποίησης θα μπορούσαν να συνυπάρξουν είναι ανεπαρκής. Σε αυτόν τον ανεπαρκή χώρο, θα συνεχίζονται ανεξέλεγκτα πρώιμες αμυντικές δράσεις για την προστασία της ακεραιότητας του εγώ, όπως η σχάση ανάμεσα στο κακό έτερο και το καλό εγώ, η προβολή του κακού στον άλλο και η παντοδυναμική άρνηση των αρνητικών εμπειριών. Αυτού του είδους η αντίληψη της πραγματικότητας θα συνεχίσει να δονείται από τα συνεχή άγχη καταδιωκτικού χαρακτήρα. Μόνος τρόπος έτσι για να διατηρηθεί η ακεραιότητα του εγώ απέναντι σε αυτές τις τρομακτικές απειλές, μια σφοδρή επιθετικότητα, που σε αυτό το στάδιο μπορεί να είναι μόνο στοματικού τύπου.
Λίγο απλοϊκό, και ενδεχομένως επιπόλαιο. Ίσως όμως έτσι να εξηγούνται:
Υπάρχουν λοιπόν περιπτώσεις όπου η διακριτότητα μεταξύ συμβόλου και προσώπου πάνω στο οποίο αναπαρίσταται η συμβολοποιημένη ιδέα όχι απλά εξαλείφεται αλλά σύμβολο και πρόσωπο εξισώνονται, ταυτίζονται, γίνονται ένα. Στις περιπτώσεις αυτές ο απαιτούμενος διανοητικός χώρος όπου το σύμβολο, το συμβολισθέν και η εμπειρία της συμβολοποίησης θα μπορούσαν να συνυπάρξουν είναι ανεπαρκής. Σε αυτόν τον ανεπαρκή χώρο, θα συνεχίζονται ανεξέλεγκτα πρώιμες αμυντικές δράσεις για την προστασία της ακεραιότητας του εγώ, όπως η σχάση ανάμεσα στο κακό έτερο και το καλό εγώ, η προβολή του κακού στον άλλο και η παντοδυναμική άρνηση των αρνητικών εμπειριών. Αυτού του είδους η αντίληψη της πραγματικότητας θα συνεχίσει να δονείται από τα συνεχή άγχη καταδιωκτικού χαρακτήρα. Μόνος τρόπος έτσι για να διατηρηθεί η ακεραιότητα του εγώ απέναντι σε αυτές τις τρομακτικές απειλές, μια σφοδρή επιθετικότητα, που σε αυτό το στάδιο μπορεί να είναι μόνο στοματικού τύπου.
Λίγο απλοϊκό, και ενδεχομένως επιπόλαιο. Ίσως όμως έτσι να εξηγούνται:
Φίλε, μου αρέσει το κείμενο. Η ιδέα σου να χρησιμοποιήσεις αυτά τα tweets, είναι πολύ έξυπνη. Απέχει πολύ όμως από τα δυνατά "Ούτε στα Γιάννενα ούτε πουθενά", τα δάκρυα του χρυσαυγίτη και "να τελειώνουμε με τον καρκίνο." Κρατώ πάνω απ'όλα τον τίτλο σου, τι συμβολίζει για τον ΚΑΘΕΝΑ η Κούνεβα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ τελευταία σου παράγραφος για μένα είναι πολύ δυσκολονόητη. Γιατί να αντλήσεις στοιχεία από τις θεωρίες της Κλάιν και της Σίγκαλ.? Για να εξηγήσεις τί.? Την πιο ακραία, την πιο μισητή, φασίστρια Σιδέρη, διάσημη για τον οχετό της στα κοινωνικά δίκτυα, την πιο εμετική ρατσίστρια, το χειρότερο τσόλι.? (θυμίζω Πρωτομαγιά στο facebook, αφού καλεί τις καθαρίστριες να καθαρίσουν "τα σκατά" του Τσίπρα, μετά τις καλεί να δουλέψουν ως καθαρίστριες στην ευρωβουλή, και τις καλεί να μάθουν στις εκεί συναδέλφισσες τους, πως να κάνουν απεργίες, και να μην δουλεύουν.)
Και για τους υπόλοιπους κρετίνους.? - "...Στις περιπτώσεις αυτές ο απαιτούμενος διανοητικός χώρος όπου το σύμβολο, το συμβολισθέν και η εμπειρία της συμβολοποίησης θα μπορούσαν να συνυπάρξουν είναι ανεπαρκής." Συγνώμη φίλε μου, ποιο σύμβολο, ποιο συμβολισθέν και ποια συμβολοποίηση αναζητείς για να κατανοήσεις (ίσως), δηλαδή να αναζητήσεις τα κίνητρά τους.? Συνεχίζοντας "..η σχάση ανάμεσα στο κακό έτερο και το καλό εγώ, η προβολή του κακού στον άλλο και η παντοδυναμική άρνηση των αρνητικών εμπειριών. Αυτού του είδους η αντίληψη της πραγματικότητας θα συνεχίσει να δονείται από τα συνεχή άγχη καταδιωκτικού χαρακτήρα.." Απλοϊκό και ενδεχομένως επιπόλαιο τελικά romandante.? Δεν καταλαβαίνω τίποτα από αυτό το ψυχογράφημα κι ακόμα περισσότερο γιατί το κάνεις (θα ήθελα μια απάντηση γι'αυτό μόνο).
Ποια είναι η Κούνεβα? - Τι συμβολίζει η Κούνεβα? Πιο απλά τα πράγματα για μένα. Η Κούνεβα αποφασίζει (ξέροντας τους κινδύνους για τη ζωή της στο Ναζιστικό καθεστώς της χώρας) και νικά με 118 χιλιάδες ψήφους. Αναφέρει και η ίδια σε συνέντευξή της.: "Είμαστε σε κατάσταση πολέμου. Τώρα τι ονομασία θα έχει ο πόλεμος θα μας το πει η ιστορία. Δεν είναι κρίση αυτό, προσπαθούν να μας καταστρέψουν. Πάρα πολλοί άνθρωποι αγωνίζονται και προσπαθούν αυτά που προσπαθήσαμε με το σωματείο. Και όλοι πρέπει να είμαστε ένα σύμβολο για τα παιδιά μας. Αυτοί είναι το παρελθόν, το μέλλον είναι στην αριστερά." Ένα ζωντανό σύμβολο για εμάς λοιπόν, για τα παιδιά μας, σύμβολο αντίστασης, μαχητικότητας, θα λάμψει αυτή την φορά από την Ευρωβουλή." (πηγή.: http://www.alfavita.gr)
Με τη βαριά ν'αποτυπώνεσαι στο καύκαλο του κόσμου, θα χτίσουμε μέρες κι εποχές στο μπόι των ονείρων μας (Συμεών Κ.), αγαπητέ μου romandante.
Ευχαριστώ για το χρόνο σου.
citizen erased σε ευχαριστώ για το σχόλιο και το feedback στις αναρτήσεις. Είναι πολύ χρήσιμα. Καταλαβαίνω απολύτως το θυμό σου με τα φασιστοειδή που ανερυθρίαστα επιτίθενται στο φυσικό πρόσωπο και όχι στο σύμβολο ξερνώντας πάνω του (και πάνω μας) τη μισανθρωπιά τους. Και όντως είναι εύλογη η απορία σου ως προς τι μια τέτοιου είδους ανάρτηση. Η ιστορία της ανάρτησης ξεκινά από μια συζήτηση που έκανα με μια συντρόφισσα το βράδυ των εκλογών η οποία ευχήθηκε για νίκη της Δούρου έστω και σε συμβολικό επίπεδο. Η συζήτηση που ακολούθησε στάθηκε στην διαδικασία της συμβολοποίησης, Λίγο αργότερα παρακολούθησα το θρεντ στο τουίτερ όπου ενώ η αποδοχή της Κ.Κ. ως συμβόλου ήταν καθολική, αισθάνθηκα μια σύγχυση ως προς το ποια ιδιότητά της δεχόταν την κριτική. Με αφορμή αυτό κάθισα να γράψω την ανάρτηση που διάβασες. Εκεί που στάθηκα περισσότερο ήταν στην λεκτική βία εναντίον της. Παρακολουθώντας το μπλογκ θα ξέρεις ότι έχω κάνει αρκετές απόπειρες να καταλάβω από που αντλεί τόση βίαιη ενέργεια ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας που πλέον ελεύθερα τη διοχετεύει με όλους τους πιθανούς τρόπους, και όπως βλέπεις μου αρέσει να βασίζομαι στην ψυχαναλυτική σκέψη (καλά ή κακά, άλλο θέμα :) ). Ήταν μια σπουδαία ευκαιρία για μένα να σκεφτώ (και να αποπειραθώ να γράψω) και να συσχετίσω την απαρχή αυτής της βίας με την διαδικασία της ειδωλοποίησης. Συμφωνώ ότι είναι δυσνόητη η τελευταία παράγραφος και ίσως αφοριστική. Το αρχικό κείμενο ήταν τριπλάσιο αλλά έκοψα και συντόμευσα για να διατηρήσω την ανάρτηση σε λογικά αναγνώσιμα πλαίσια. Το feedback σου σίγουρα θα βοηθήσει για την επόμενη. Cheers!
ΑπάντησηΔιαγραφή