Άντρας των ΜΑΤ διάβασα πρόσφατα ότι αυτοκτόνησε, εντός των εγκαταστάσεων της υπηρεσίας του στη Θεσσαλονίκη. Είναι μια είδηση πολύ θλιβερή αν και αντιλαμβάνομαι ότι η συμπάθειά μου μπορεί να είναι και μια συνήθης άμυνα με την οποία η ανομολόγητη παρορμητική σκέψη (ή επιθυμία) μεταβλήθηκε σε αντιδιαμετρικό χαρακτηρολογικό γνώρισμα ή -σε μια επίδειξη κοινωνικής ωριμότητας- να μεταμορφώθηκε σε μια ανθρωπιστικά αποδεκτή στάση. Όπως και να είναι, ο άντρας αυτός, στέλεχος μιας ομάδας από κτήνη που δουλειά τους είναι να ξυλοκοπούν, να δηλητηριάζουν και να ενοχοποιούν ανθρώπους και που το κάνουν επιδεικνύοντας τον σαδισμό τους ως εργαλείο και ως κατάκτηση μαζί, στράφηκε προς τον εαυτό του αυτή τη φορά, ασκώντας πάνω του ίσως την πιο απόλυτη μορφή ατομικής βίας.
Στον άνδρα των ΜΑΤ η φονική παρόρμηση κατά κανόνα παροχετεύεται σε ένα εξωτερικευμένο αντικείμενο -τον άνθρωπο- με την άδεια του νόμου και κατόπιν εντολών, και η κοινωνία το νιώθει πλέον αυτό ανοιχτά και αδιάκριτα. Στον συγκεκριμένο συνέβη η εκπεφρασμένη σαδιστικότητά του να θυματοποίησε τον ίδιο του τον εαυτό, εγκαταλείποντας (μόνιμα στη δική του περίπτωση) την αντικειμενοτρόπο σχέση του με τα βασανισμένα θύματά του. Όποια και να ήταν τα κίνητρα του αυτόχειρα δε μπορώ να μη συσχετίσω αυτή τη τραγική κίνηση με την εξαιρετικά στρεσογόνο διαδικασία του να είναι υποχρεωμένος να ανταπεξέλθει στην "υπερκόπωση", την "υπερένταση" και τις "απαιτήσεις" του επαγγέλματος αυτούς τους τελευταίους μήνες της ατελείωτης κοινωνικής έντασης, στρες που δεν ήταν προφανώς η αιτία αλλά τη πυροδότησε. Η κοινωνία εναντίον της οποίας στρέφεται ο άντρας των ΜΑΤ δεν μπόρεσε να παίξει αρκετά το ρόλο της ως διωκτικό αντικείμενο, ώστε αυτό να εσωτερικοποιήθηκε ξανά μετατρέποντας τον άντρα αυτό από εξωτερικό σε "εσωτερικό" εκτελεστή όπως θα έλεγε και ο Asch δίνοντας μια απάντηση στην κλασικά αμφιθυμική στάση απέναντι στον θάνατο που χαρακτηρίζει το "λειτούργημά" τους.
Ήταν δυνατό να είχε προβλεφθεί αυτή η τραγική αυτοκτονία αν ο άνθρωπος αυτός είχε ειδωθεί κάτω από τους ευρέως γνωστούς πλέον παράγοντες κινδύνου: δημογραφικά και μόνο ο άντρας των ΜΑΤ είναι πιθανότατα μόνος στη ζωή, βίαιος και ίσως με χαρακτηριστικά διαταραχής προσωπικότητας, και με μια πιθανή χρήση/κατάχρηση αλκοόλ ή άλλων ουσιών, ενώ βρίσκεται και σε μια κλασσική ηλικία αυτοκτονίας. Το "λειτούργημά" του, η ίδια του η καθημερινότητα χαρακτηρίζεται από ακραίο στρες, συνεχής εναλλαγή θυμού-κατάθλιψης, αδυναμία συγκέντρωσης, αϋπνία, εξαντλητικά ωράρια, κρίσεις πανικού, απόλυτη ματαιότητα όσον αφορά τις προσδοκίες απ' τη ζωή, όλα τους παράγοντες που φέρνουν την αυτοκτονία πιο κοντά. Και οπωσδήποτε και αυτή η εύκολη πρόσβαση σε όπλο.
Ανατριχιάζω στη ιδέα, του ότι αυτή τη στιγμή κυκλοφορεί στη Θεσσαλονίκη μια διμοιρία ΜΑΤ, μια διμοιρία οπλισμένων, βίαιων, διαταραγμένων ίσως στη προσωπικότητα, ματαιωμένων, άυπνων, αποπροσανατολισμένων, πανικοβλημένων, μόνων στη ζωή νεαρών αντρών που επιπροσθέτως σαν ομάδα έχουν δεχτεί και την ασύλληπτη βία του να χάσουν με αυτό το τρόπο ένα μέλος τους. Η εμπειρία αυτή θα τους κάνει και ψυχολογικά ανεξέλεγκτους.
Θεωρώ συνεπώς ότι αυτό το περιστατικό από μια οπτική είναι εξίσου σοβαρό με την αψυχολόγητη και σκοτεινή εξωτερικοποίηση του διωκτικού αντικειμένου που πραγματοποίησε το 2008 το κτήνος ο κορκονέας. Θεωρώ επίσης, και τελειώνω έτσι απότομα αυτή τη συλλογή σκέψεων, ότι τα ΜΑΤ είναι γεμάτα από άντρες-απασφαλισμένες βόμβες που είναι θέμα συγκυρίας το αν θα επιλέξουν εσωτερικοποίηση του διωκτικού τους αντικειμένου όπως ο συνάδελφός τους ή αν απλά θα δολοφονήσουν κάποιον άνθρωπο, ύστερα από σκέψη, με πρόθεση και σενάριο.
Αν και βιαστικός, θα προσπαθήσω να συνεισφέρω λίγο στο συλλογισμό σου ενθυμούμενος τις θεωρίες του Αντόρνο περί αυταρχικής προσωπικότητας. Αναμφίβολα, η εκλεκτή αυτή κάστα επαγγελματιών διακατέχονται από αυταρχικές χαρακτηροδομές που τους καθιστούν επιρρεπείς στο φασισμό. Θα στοιχημάτιζα μάλιστα ότι, καθώς η επιστήμη της κοινωνικής ψυχολογίας έχει πια βρει έδαφος στη χώρα μας, οι υποψήφιοι άνεργοι που επιθυμούν μία θέση εργασίας στο υπουργείο αγάπης του πολίτη συμπληρώνουν το ερωτηματολόγιο του Αντόρνο περί φασιστικής προσωπικότητας-αυτοί με τα υψηλότερα σκορ προσλαμβάνονται με τιμές!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό το κείμενο σου κρατάω με ενθουσιασμό αλλά και με τρόμο την πρόταση:
"Ανατριχιάζω στη ιδέα, του ότι αυτή τη στιγμή κυκλοφορεί στη Θεσσαλονίκη μια διμοιρία ΜΑΤ, μια διμοιρία οπλισμένων, βίαιων, διαταραγμένων ίσως στη προσωπικότητα, ματαιωμένων, άυπνων, αποπροσανατολισμένων, πανικοβλημένων, μόνων στη ζωή νεαρών αντρών που επιπροσθέτως σαν ομάδα έχουν δεχτεί και την ασύλληπτη βία του να χάσουν με αυτό το τρόπο ένα μέλος τους."
Φρίκη!
(Από 'σένα θα ήθελα κάποια στιγμή κι ένα κείμενο σχετικά με την οιδιπόδεια σύμπλεξη με τον πατέρα, που συνοδεύει τις μεσσιανικές προτροπές του λαού μας προς τους εκάστοτε αρχηγούς κομμάτων «να σώσουν τη χώρα»-νομίζω ότι το ' χεις!)
One down,many more to go...
ΑπάντησηΔιαγραφήΡε παιδιά εδώ λέει ότι έπασχε από σοβαρή ασθένεια
ΑπάντησηΔιαγραφή@ ΑνώνυμοςFeb 17, 2012 12:59 AM
ΑπάντησηΔιαγραφήκατανοώ ότι δεν συμμερίζεσαι τη πρώτη παράγραφο του κειμένου...
Ούτε την τρίτη. Παραδίπλα έχει λινκ ότι θα παντρευόταν. Γαμώ την πουτάνα μου δηλαδή.
ΑπάντησηΔιαγραφήπάντως στην τρίτη παράγραφο, αν εξαιρέσεις τη λέξη "τραγική" που αντιλαμβάνομαι ότι είναι περιττή, δεν υπάρχει ο συναισθηματισμός που ίσως να υπονοείς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο αρχικό σου σχόλιο είδα μια αντίφαση καθώς το one down με το more to go αναφέρονται σε κάτι διαφορετικό. Το one down είναι μια καταφατική αποδοχή της αυτοκτονίας ως γεγονός. Με το more to go θέλω να πιστεύω ότι αναφέρεσαι στη συντριβή της εξουσιαστικής τάξης από την συλλογική δράση και όχι σε μια μαζική αυτοκτονία απελπισμένων ματατζήδων. Δε μπορώ να συνδέσω εννοιολογικά τις δυο φράσεις του σχολίου σου. Και με το τρόπο που περιγράφω στη πρώτη παράγραφο εξακολουθώ να θεωρώ την αυτοκτονική πράξη ένα συγκλονιστικό γεγονός από κάθε άποψη.
Για ποιο λινκ μιλάς;
Τι πιστεύεις για τις άλλες παραγράφους;